onsdag 11 december 2013

Tobleroneparfait

I måndags fyllde en av mina allra bästa vänner år, och det firades med ett överraskningskalas med middag, efterrätt, ballonger och presenter! :)
Jag hade först tänkt baka tårta till henne, men var mer sugen på att prova något nytt. Jag hade sett ett recept på Tobleroneparfait på nätet och blev bara tvungen att prova, det lät ju så gott!

Och så fantastiskt gott det var sen! Som krämig, chokladig glass, och med lite varma hallon och chokladsås blev det om möjligt ännu godare! Detta kan jag absolut att göra igen. :)

Givetvis glömde jag ta kort, så här kommer en bild jag lånat på Annas blogg! Även receptet kommer därifrån.


Tobleroneparfait (räcker till ca 8 personer)

250 g toblerone
6 äggulor (spara vitorna i en burk med lock och använd till maränger, macarons eller något annat smarrigt!)
1 dl socker
5 dl grädde

Gör såhär;
1. Vispa grädden löst. Vispa äggulor och socker i en annan bunke till en pösig smet. Smält chokladen över vattenbad.

2. Blanda ihop äggsmeten med den smälta chokladen. Blanda sist i grädde.

3. Klä en form med plastfolie och häll i parfaitsmeten. Ställ i frysen i minst 6 timmar, gärna över natten.

Ta fram parfaiten ca 30 minuter innan servering och servera med varma hallon, färska bär och/ eller chokladsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar