fredag 13 december 2013

Saffranscheesecake med pepparkaksbotten

Idag är det lucia, och vad passar då bättre än att fira med lite gofika och tända ljus? Nu tänker jag tipsa om en fantastiskt god cheesecake som passar perfekt till lucia eller adventsmyset! 
Jag bakade denna inför andra advent och om jag var lite skeptisk inför den ugnsbakade godsaken innan så blev jag positivt överraskad! Jag har bara gjort en cheesecake i ugn en gång tidigare och tyckte inte att det var någon större hit jämfört med de frysta. Men den här var alltså en riktigt lyckad variant!


Saffranscheesecake med pepparkaksbotten

Botten
300 g pepparkakor
100 g smält smör

Fyllning
600 g färskost, typ philadelphia (jag använder oftast de billigare varianterna och de funkar precis lika bra!)
1 dl socker
1 pkt saffran
4 ägg
1 tsk citronsaft (jag hade ingen citron hemma, så använde saft från en apelsin istället. Funkade också bra!)
2 msk vetemjöl

Creme fraicheglaze
3 dl creme fraiche
1 msk socker
2-3 tsk vaniljsocker

Gör såhär;
1. Sätt ugnen på 175 grader. Rita av insidan på en springform (ca 22-24 cm) på ett bakplåtspapper, och klipp ut en rundel som passar i botten på formen. Smöra formen och lägg pappersrundeln i botten. Mixa sönder pepparkakorna i en matberedare och blanda med det smälta smöret. Tryck ut pepparkakssmulorna i formen. Ställ n i kylskåpet medan du förbereder fyllningen.

2. Vispa cream cheesen mjuk med elvisp.Tillsätt ägg och socker och vispa till en jämn smet. Blanda ner citronsaften, saffranet och vetemjölet och vänd ihop allt med en slev eller en slickepott. Häll smeten över pepparkaksbotten och grädda i ugnen i ca 45 minuter. Den kommer att resa sig lite.

3. Vispa ihop creme fraiche, socker och vaniljsocker. Ta ut formen ur ugnen och bred på glazen över cheesecaken. Ställ tillbaka in i ugnen i 5-10 minuter tills glazen har stelnat och inte rinner av om du tippar formen.

4. Låt cheesecaken stå kallt i några timmar innan du skär den! Ät och njut som den är eller med lite vispad grädde!


Receptet har jag hittat här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar