tisdag 5 november 2013

Saffransgifflar med mandelmassa och vit choklad

Det trillade upp bilder lite här och var på saffransbullar, och jag blev så otroligt sugen! Det finns ju inte mycket som är godare än nybakade saffransbullar, eller hur!

Jag var lite sugen på att göra gifflar med någon smarrig fyllning, och freestylade lite. Och herre-min-skapare vad gott det blev! Min sambo tryckte i sig hur många som helst vid kvällsfikat, och det är ett bra betyg! Han äter sällan godsaker... ;)


Saffransgifflar med mandelmassa och vit choklad - ca 45 st

50 g färsk jäst
150 g smör eller margarin (jag använder nästan alltid riktigt smör! Smaken är såå mycket bättre än den på margarin!)
2 påsar saffran (jag använde 3 då jag hade en extra liggandes i skåpet)
1 ½ dl strösocker
5 dl mjölk
250 g kvarg/kesella
½ tsk salt
1 ägg
ca 17 dl vetemjöl
1-2 ägg till pensling

Fyllning;
200 g rumstempererat smör eller margarin
100 g riven mandelmassa
100 g riven vit choklad

Gör såhär;
1. Smula ner jästen i en stor bunke. Stöt saffran och lite socker i en mortel. Smält smöret i en kastrull och rör ner det stötta saffranet. Häll sedan på mjölken och värm till 37 grader.

2. Häll lite av spadet över jästen och rör tills den löser upp sig. Häll därefter på den resterande degvätskan och blanda i socker, kvarg, salt, ägg och mjöl. Blanda ihop till en deg och arbeta den för hand i ca 10 minuter, eller i maskin i 5 minuter.

3. Låg degen jäsa övertäckt i ca 45 minuter. Under tiden kan du göra fyllningen. Rör bara ihop det rumstempererade smöret med mandelmassan och chokladen till en jämn, fast smet.

4. Sätt ugnen på 250 grader. När degen är färdigjäst tar du upp den på mjölat bakbord och arbetar den smidig i några minuter. Dela sedan degen i fyra delar och kavla ut till en rundel på ca 30 cm i diameter.

5. Skär ut ca 12 trianglar och lägg en liten klick fyllning på den tjocka änden på varje triangel. Rulla mot spetsen och forma till en halvmåne. Se till att fyllningen blir ordentligt instängd så att den inte rinner ut under gräddningen! Upprepa med resterande deg. Lägg gifflarna med lite mellanrum på bakplåtspapper.

6. Låt jäsa på plåten i ca 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i ca 6 minuter.

Frys in de bullar som blir över. Det gör inget om bullarna fortfarande är lite ljumna, de håller sig saftigare ju snabbare de fryses in! Värm gärna på bullarna innan de avnjuts, fyllningen gör sig bäst när den är lite varmare. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar