torsdag 7 november 2013

Min födelsedagsbuffé

Den 25:e oktober fyllde jag 26, och hade enorma planer för ett flådigt och överfyllt dessertbord. Jag fick tyvärr skala ner min idé väldigt mycket på grund av tidsbristen, så jag valde istället att satsa på få men mättande bakverk. Temat skulle vara höst, och höst för mig innebär massor av choklad, nötter och äpplen. Äpplena fick dessvärre stå åt sidan för chokladen och nötterna, men jag tror ingen blev besviken för det! ;)

Tårtan består av ljusa bottnar, fyllda med geishamousse och vaniljmousse, spacklad med gräddsmörkräm och toppad med chokladganache, vaniljgrädde, hackade hasselnötter, hasselnötskulor och lite kakao. Så otroligt gott och så olikt mina täckta tårtor! Ibland måste man få gå utanför ramarna lite. ;)

Cupcakesen är otroligt maffiga och chokladiga One-bowl cupcakes toppade med nutella marängsmörkräm och chokladganache, tagna från Linda Runn
De såg så otroligt smarriga ut att jag inte kunde låta bli att prova, och de var verkligen precis lika goda som de såg ut! Men de blev väldigt mättande, så ska man baka dem bör man äta endast dem och inte tillsammans med annat fika. ;) 


Jag gillar ju att baka macarons, och äntligen har jag hittat det ultimata receptet! Halleluja! 
Jag har bakat och bakat dessa jäkla kakor, och misslyckats otroligt många gånger! Frustrationen är obeskrivlig när man kämpat med vispning, spritsning, väntan och gräddning  och när man först då, ett par timmar efter att man börjat, inser att man gjort något fel och marängerna inte växer som de ska eller är omöjliga att få loss från pappret. Men nu äntligen blev det så jäkla bra! Ja, det blev så bra att inte ens en tiondel av marängerna blev dåliga, och där stod jag då med ca 180 perfekta kakor. Frysen är full så att säga. ;)

Mandelkakorna blev neutrala den här gången och fyllda med vit chokladmousse. Så gott! Receptet på mandelmarängerna kommer i ett senare inlägg. :)

Det blev ett väldigt mättande kalas, och tragiskt nog fick jag slänga nästan halva tårtan... Jag är inte den som gärna äter tårta flera dagar i rad, om jag ens smakar något första gången det bjuds. Jag bakar mer än gärna, men äter inte lika gärna tårta. ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar