onsdag 30 oktober 2013

Doptårta till Jacob

Häromhelgen inföll min absolut stressigaste och mest pressade tårthelg hittills, då jag hade i uppdrag att skapa fyra tårtor! För någon som arbetar med det här är fyra tårtor på en helg säkerligen ingenting! Men för mig som är ensam i veckorna med mina barn och har kvällar och nätter som enda ostörda arbetstid, innebär den mängden tårtor i princip ingen sömn alls. Det är tur jag tycker det är så otroligt roligt! ;)

Det här är en tårta som Jacob fick på sin dopdag. Jag hade fått önskemål om en våningstårta i blått och vitt och i övrigt fria händer. Den innehåller ljusa bottnar med hallonmousse och glasscreme. Täckt och dekorerad med hemgjord sockerpasta. Lite längre ner i inlägget kan du hitta receptet på min sockerpasta, som jag numera alltid täcker mina tårtor med! :)


Rosorna har jag penslat med lite Pearl white Edible shimmer för en glittrig finish. :)



Sockerpasta - ca 1 kg
4 msk kallt vatten
1 msk gelatinpulver
30 g kokosfett
ca 1 kg florsocker
1 msk rapsolja
1 dl vit sirap
ev. smaksättning

Gör såhär;
1. Blanda ihop vatten och gelatinpulver i en värmetålig skål och låt svälla en stund. Värm sedan försiktigt över vattenbad tills gelatinet smält. Dra från värmen, lägg i kokosfettet och låt smälta innan blandningen får svalna en liten stund.

2. Under tiden siktar du upp ca 800 g florsocker i en stor bunke. Resten sparas till utbakning.

3. Häll gelatinblandningen och de andra ingredienserna i bunken med florsockret och blanda ihop. Häll ut den kladdiga degen på bakbordet och knåda in lämplig mängd florsocker tills du är nöjd med konsistensen. Gör inte degen för fast om den inte ska användas samma dag, då kan den bli svårarbetad!

4. Färga sockerpastan i valfri färg eller plasta den som den är. Glöm inte plasta ordentligt så att det inte kommer in någon luft, då torkar den!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar