onsdag 2 oktober 2013

Äppelkaka med whipped cream cheese cinnamon frosting

Idag var jag hembjuden till en vän, och bestämde mig för att baka något gott! Jag har varit så sugen på att baka något med äpple och kanel den sista tiden (fick mersmak efter äppellängderna), så jag bestämde mig för att prova något nytt.

Jag svängde ihop en smet efter Leilas morotskaka, men bytte morötter mot äpplen och tog fram en burk whipped cream cheese frosting från frysen. När den tinat blandade jag i lite kanel och täckte äppelkakan med den! Lite hackade hasselnötter fick pryda kanten runtom och ovanpå tårtan lade jag några hela nötter. Detta var en vild chansning, men oj så gott det blev! En riktig succé som absolut kommer att bakas igen!

Scrolla ner för att ta del av receptet!





Äppelkaka - en kaka på ca 22-24 cm. 

Det här behöver du;
3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 ½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
½ tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 ½ dl olja (jag använde rapsolja)
4 ½ dl rårivet äpple

Smör och ströbröd till formen (jag gillar inte ströbröd, så jag använder mannagryn istället).

Gör såhär;
1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten. Blanda runt de torra ingredienserna med en slev, vispar man med elvispen kan smeten förlora sin luftighet och kakan bli kompakt!

4. Tillsätt olja och rivet äpple.

5. Fyll smeten i en smord och bröad form.

6. Grädde mitt i ugnen i ca 50 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig!

7. Låt kakan svalna.



Whipped cream cheese cinnamon frosting

Det här behöver du;
300 g Philadelphia (eller annan färskost)
3 dl grädde
1 knivsudd bakpulver
0,5 – 1 tsk vaniljsocker
2 dl florsocker (det går att öka på mängden till 3 dl om den ska spritsas, men då blir den mycket sötare!)
ca 1 tsk kanel (jag höftade bara, men man får känna efter själv hur mycket kanelsmak man vill ha)


Gör så här:
1. Vispa grädde och bakpulver hårt i en skål (Bakpulvret gör att du kan vispa grädden längre utan att det blir till smör).

2. Blanda färskost, florsocker och vaniljpulver i en annan skål med en slev.

3. Blanda sedan ihop de två skålarna och vispa, på låg hastighet, tills allt är blandat och den är fluffig. Blir den lite för lös kan du ställa in den i kylskåpet en stund så att den kyls ner.

4. Blanda i kanel och bred frostingen på den kalla äppelkakan. Dekorera med lite nötter och njuuuut! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar