tisdag 17 september 2013

Vikingatårta

Min lillebror är ett stort fan av nordisk mytologi, vikingar och såna där grejer. Så idag när han fyllde 18 år hade jag bakat en tårta till honom och modellerat en viking i sockerpasta. ;)





 Jag tycker inte om grädde, och alltså står gräddtårta inte särskilt högt upp på gilla-listan. Men min käre bror önskade sig en gräddtårta med jordgubbar och vad gör man inte för ett födelsedagsbarn. ;)
Det är ju inte riktigt säsong för jordgubbar nu, så han fick nöja sig med en jordgubbsmousse i tårtan istället för jordgubbar ovanpå. Det hade varit perfekt med lite färg till denna något färglösa tårta för den delen...

Tillsammans med jordgubbsmoussen hade jag en underbar limemousse mellan bottnarna. Tänkte dela med mig av receptet! :)


Limemousse (lagom till ett lager fyllning på en 22 cm-tårta)
2 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
1 dl matlagningsyoghurt
3/4 dl socker
1-2 tsk rivet limeskal
½ dl pressad limesaft av ca 2 limefrukter
3 gelatinblad (det skulle säkert gå att minska ner till 2 blad om man inte vill använda så mycket gelatin)

Gör såhär:
1. Blötlägg gelatinet.

2. Pressa saften ut limefrukterna och riv skalet. Riv inte för långt in på skalet bara, det är bara det gröna lagret som ska rivas av, den vita delen av skalet är besk och inte särskilt god alls.

3. Vispa grädden lätt.

4. Vispa creme fraiche och matlagningsyoghurt med sockret tills sockret löst sig.

5. Smält gelatinet i limesaften och rör sedan ner i creme fraiche- & yoghurtblandningen med limeskalet.

6. Vänd ner grädden och låt stelna några timmar. Gärna över natten! Har du en tårtform eller en tårtring till botten så kan du hälla moussen direkt på botten i formen och låta den stelna direkt i tårtan! :)

Om moussen är för fast och svårarbetad så är det bara att blanda ner lite mer vispad grädde tills man får en önskad konsistens! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar