fredag 27 september 2013

Frasiga äppellängder

Jag ska nu ge er ett recept på den absolut godaste äppelkakan jag någonsin ätit! Hade jag kunnat hade jag smällt i mig båda längderna på direkten, men tanken var ju att jag skulle ta med mig kakan till första föräldraträffen. ;)

Receptet hittade jag i det senaste numret av Hembakat (bästa tidningen ever!), och trots lite problem med att få degen tillräckligt tunn och sedan lossna från bakplåtspappret så lyckades jag till slut forma två fantastiska längder!


Det här behöver du till 2 längder:
Degen:
200 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
5-6 dl vetemjöl

Fyllning:
2-3 äpplen (jag tog två stora)
strösocker
malen kanel

Garnering:
1 ägg
pärlsocker

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Blanda smör, socker, vaniljsocker och mjöl till en deg. Knåda den inte för då kan kakan bli seg!

3. Ställ degen i kylskåp i ca 30 minuter.

4. Dela degen i fyra lika stora bitar. Kavla ut dem till fyra lika stora rektanglar mellan två bakåplåtspapper.

5. Skala och skiva äpplena i tunna skivor. Täck två av rektanglarna med äppelskivorna (ej kanterna). Strö över önskad mängd socker och kanel.

6. Lägg på de två andra rektanglarna som lock över äppelskivorna och nyp ihop kanterna ordentligt.

7. Pensla längderna med ett uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

8. Grädda kakorna mitt i ugnen i 15-20 minuter.

9. Skär upp längderna i bitar på snedden innan de svalnat helt. (Jag halverade sedan längderna till lite mer behändiga fikabitar.)

Ät och njut till en kopp kaffe, och jag lovar att ni inte har smakat något godare!

2 kommentarer:

  1. Måste testa, konstigt att jag missade detta recept i Hembakat som jag lusläser varje gång den hamnar i min brevlåda :)

    SvaraRadera